Dicţionar de jargoane și acronime pentru mobilitate electrică


Lumea automobilelor electrice este plină de jargoane și acronime, care la început pot părea puțin copleșitoare și descurajante. Numeroși termeni de care nu ai auzit până acum și pot crea bătăi de cap celor „din afara” tendinței prezente și a fenomenului numit mobilitate electrică. Câteva din numeroasele elementele de „jargon EV” frecvent întâlnite sunt HEV, PHEV, BEV, AC, DC, EVSE, CCS1, CCS2, Type 1, Type 2, Mennekes, CHAdeMO, SOC, SOH etc.

În cele ce urmează, vă prezentăm câțiva din termenii de bază:

Dacă credeți și considerați că am omis vreunul, ne puteți scrie sau contacta la: contact@lectrix.ro

A

  • AC (Alternating Current) = Curent Alternativ (CA). Este un curent electric al cărui sens se schimbă periodic, spre deosebire de curentul continuu (DC), al cărui sens este unidirecțional. Forma de undă uzuală a curentului alternativ este sinusoidală. Reprezintă modalitatea cea mai ieftină și eficientă prin care electricitatea poate fi transportată pe distanțe lungi.
  • AC-DC Converter = Convertor AC-DC, adică un convertor de curent alternativ (AC în Engleză sau CA în Română) în curent continuu (DC în Engleză sau CC în Română), integrat într-un automobil electric pentru a face posibilă încărcarea bateriei de acumulatori (funcționează în curent continuu) de la rețeaua electrică (care de regulă funcționează în curent alternativ). Acest convertor AC-DC nu este folosit în cazul încărcărilor fast charge deoarece curentul pe care îl primește mașina de la stația de încărcare este deja curent continuu și nu mai necesită transformare la bordul mașinii.
  • AFV = Vehicule cu combustibil alternativ, un vehicul care funcționează cu un alt combustibil decât combustibilii tradiționali din petrol.
  • AVAS = Sistem acustic de alertă a vehiculelor (AVAS). Începând cu 1 iulie, toate autovehiculele electrice și hibride private și comerciale noi trebuie să fie echipate cu un sistem acustic de alertă a vehiculelor (AVAS) pentru a respecta legislația de avertizare audio.

B

  • BEV (Battery Electric Vehicle) = Vehicul electric cunoscut și sub numele de Electric Vehicle (EV), 100% electric, alimentat de o baterie care poate fi conectată la rețea, folosește baterii de acumulator (de regulă Litiu-ion) pentru a stoca energia necesară motricității, nevând la bord posibilitatea de a produce energie electrică.

C

  • CCS1 (Combined Charging System) = Conector din primele generații dedicat încărcării rapide a unui autovehicul electric, folosind curent continuu (DC în Engleză sau CC în Română).
  • CCS2 (Combined Charging System) = Conector dedicat încărcării rapide a unui autovehicul electric, folosind curent continuu (DC în Engleză sau CC în Română). Este în acest moment cel mai comun standard de încărcare rapidă pentru automobilele electrice actuale și este folosit sub denumirea simplă CCS, nu CCS2.
  • CHAdeMO = Conector dedicat încărcării rapide a unui automobilului electric, folosind curent continuu. Este un standard comun pentru mașinile electrice asiatice. Totodată este și primul conector care permite flux de energie dinspre bateria de mare voltaj a unui automobil electric spre un consumator extern (casă, rulotă, aparate electrice, etc…).

D

  • DC (Direct Current) = Current Continuu (CC). Este „forma” curentului electric „preferată” de acumulatori și baterii. Curentul Continuu nu poate fi transportat pe distanțe mari, dar este ideal pentru a alimenta un motor electric de la un acumulator sau baterie.
  • DC-DC converter = Convertor DC-DC. El covertește curentul continuu (DC în Engleză sau CC în Română) din bateria de mare voltaj (HV) în curent continuu de voltaj mai mic (LV), pentru bateria de 12 V pe care o are în dotare orice mașină electrică.
  • DCFC (Direct Current Fast Charge) = Încărcare rapidă, la curent continuu, adesea la stații cu puteri de 50 kW – 350 kW sau superioare. Cele mai întâlnite și comune stații de încărcare fast charge asigură o putere de 50 kW.
  • DoD (Depth of Discharge) = Cât de descărcată este bateria de tracțiune la un moment-dat.

E

  • EV (Electric Vehicle) = Vehicul electric cunoscut și sub numele de Plug-In Hybrid Electric Vehicle (PHEV) sau Battery Electric Vehicle (BEV) 100% electric alimentat de o baterie care poate fi conectată la rețea, folosește baterii de acumulator (de regulă Litiu-ion) pentru a stoca energia necesară motricității. Mai precis un autovehicul care folosește electricitatea ca sursă pentru a obține motricitate.
  • EVHS = Schema de încărcare a vehiculelor electrice, un sistem finanțat de guvern pentru a sprijini lansarea echipamentelor de încărcare la domiciliu pentru vehiculele plug-in.
  • EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment) = Echipament destinat autovehiculelor electrice, cum ar fi stațiile de încărcare, cablurile, etc… furnizează energie electrică pentru reîncărcarea vehiculelor electrice. EVSE-urile sunt cunoscute și ca stații de încărcare EV, puncte de reîncărcare electrică.
  • E-REV = Vehicul electric cu autonomie extinsă, cunoscut și sub numele de vehicul electric cu autonomie extinsă (REX). Are un acumulator plug-in și un motor electric, precum și un motor cu ardere internă. Motorul electric acționează roțile, motorul cu ardere internă acționând ca un generator pentru a reîncărca bateria atunci când aceasta este epuizată. Sunt frecvent asociate cu EV-urile.

F

  • FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) = Vehicul electric care folosește pile de combustie pe hidrogen pentru a produce, la bord, energia electrică necesară deplasării.
  • FCHEV (Fuel Cell Hybrid Electric Vehicle) = Vehicul hibrid care folosește pile de combustie pe hidrogen pentru a produce, la bord, energia electrică necesară deplasării, dar care, în același timp, are posibilitatea de a alimenta bateria de acumulatori și de la o sursă externă (priză).

G

  • GPO (General Purpose Outlet) = O sursă de alimentare de uz general (priză domestică sau priză oarecare).
  • GB/T = Conector dedicat încărcării rapide a unui autovehicul electric, folosind curent continuu (DC în Engleză sau CC în Română), fiind un standard comun pe piața din China.
  • GOM (Guess-O-Metter) = Autonomia aproximativă estimată de computerul de bord al unui automobil electric).

H

  • HV (High Voltage) = Voltaj ridicat, de regulă se referă la bateria de mare voltaj sau bateria de tracțiune a unui automobil electric sau plug-in hibrid.
  • HEV (Hybrid Electric Vehicle) = Vehicul electric hibrid, un vehicul cu motor pe benzină sau diesel, cu unul sau mai multe motoare electrice, alimentate de un ansamblu de baterii, fiind de dimensiuni reduse, care ajută motorul pe combustibil să eficientizeze consumul și reducând emisiile de CO2, dar care nu poate fi conectat și încărcat la o stație electrică.

I

  • ICE = Motor cu ardere internă, un vehicul obișnuit pe benzină sau diesel.
  • ICED / ICEING = Situația în care un punct de încărcare pentru vehicule electrice este blocat de o mașină pe combustie (de la ICE = Internal Combustion Engine, adică motor cu combustie internă). Este vorba mai ales de blocarea cu intenție și rea-voință a unui loc de încărcare EV, cu scopul ca proprietarul unei mașini electrice să fie pus în situația de a nu putea să-și alimentez mașina.

K

  • kW = O unitate de măsură pentru energia electrică utilizată.
  • kW (kilowatt) = Puterea unui motor sau a unei stații de încărcare pentru automobile electrice. Adesea este însoțit de cifre. Un exemplu de limbaj simplificat sună așa: „Nissan Leaf are 110 kW și se poate încărca la cel mult 50 kW”. Ce vrea să spună enunțul, de fapt, este că „Nissan Leaf este dotat cu un motor electric care dezvoltă 110 kW, adică 150 Cai Putere, iar bateria mașinii se poate încărca cu cel mult 50 kW, la stații de încărcare rapidă.”
  • kWh = Unitate de măsură a capacității bateriei – cu cât este mai mare unitatea de putere electrică în kilowați, cu atât veți continua să încărcați.
  • kWh (kilowatt oră) = Cantitate de energie. Adesea este însoțit de cifre. De cele mai multe ori se referă la cantitatea de energie consumată de un automobil cu ocazia unei încărcări (deci cantitate de energie „trasă” din rețea) sau la cantitatea de energie pe care o consumă o mașină electrică pentru a rula. Spre exemplu, un consum mediu realist al unei automobil electric oarecare este 15 kWh – 20 kWh pentru 100 km parcurși. Prezentată și mai scurt, această informație poate să arate așa: 20 kWh/100 km. Se mai referă și la capacitatea bateriei de acumulatori de la un automobil electric, tot așa cum se vorbește despre capacitatea rezervorului la o mașină termică. Practic, informația se referă la cantitatea de energie pe care o poate înmagazina ansamblul de baterii. De exemplu, Nissan Leaf are o baterie de 40 kWh. Asta înseamnă că bateria de acumulatori a lui Nissan Leaf poate înmagazina o cantitate de energie cifrată la 40 kWh.

L

  • LV (Low Voltage) = Voltaj scăzut, de regulă se referă la bateria de 12 V pe care o are în dotare orice automobil electric.
  • LIB = Baterie litiu-ion sau Li-Ion, ansamblu de baterii/acumulatori reîncărcabile, utilizate în majoritatea automobilelor electrice.
  • Level 1 = Încărcarea lentă a unui automobil electric la o priză domestică (putere maximă 2,3 kW), folosind curent alternativ (AC în Engleză sau CA în Română).
  • Level 2 = Încărcare mai rapidă AC a unui automobil electric la o stație de încărcare (putere minimă 3.7 kW – putere maximă 22 kW), folosind curent alternativ (AC în Engleză sau CA în Română).
  • Level 3 = Încărcarea rapidă DC a unui automobil electric la o stație de încărcare (putere minimă între 50 – putere maximă 350 kW), folosind curent continuu (DC în Engleză sau CC în Română).

M

  • MVEG = Ciclul Grupului de emisii de autovehicule, evaluează nivelurile de emisii ale motoarelor auto și economia de combustibil la autoturisme (cu excepția camioanelor ușoare și vehiculelor comerciale), denumită și procedura de testare a vehiculelor ușoare armonizate la nivel mondial (WLTP).

N

  • NEDC – Test european al ciclului de conducere, care a fost înlocuit treptat de noua procedură de testare a autovehiculelor ușoare armonizate la nivel mondial (WLTP). Evaluează nivelurile de emisii ale motoarelor auto și economia de combustibil la autoturisme (cu excepția camioanelor ușoare și a vehiculelor comerciale), denumit și ciclul Grupului de emisii ale autovehiculelor (MVEG).

O

  • OLEV = Biroul pentru vehicule cu emisii reduse (OLEV), o echipă care lucrează în întreaga guvernare pentru a sprijini piața timpurie a vehiculelor cu emisii reduse (ULEV).
  • OBC (On Board Charger) = Încărcătorul de la bordul unui automobil care transformă curentul alternativ (de la rețea) în curent continuu (spre a fi înmagazinat în baterie). OBC este echivalent cu convertorul AC-DC.
  • OCPP (de la Open Charge Point Protocol) = Reprezintă o platformă deschisă pentru protocoalele de comunicație dintre automobilele electrice și infrastructura de încărcare electrică și invers.

P

  • PHEV (Plug-In Hybrid Electric Vehicle) = Vehicul electric hibrid conectat, capabil să ruleze și în mod pur electric, având posibilitatea ca bateria să fie încărcată la bord prin arderea de combustibil fosili, cât și de la o sursă externă (priză sau stație electrică).

R

  • Rapid Charger/Rapid Charging = Încarcare rapidă a unui automobil electric la o stație de încărcare rapidă.

S

  • SOC (State Of Charge) = Starea/statusul/nivelul de încărcare al bateriei, la un moment-dat.
  • SOH (State Of Health) = Starea de sănătate a ansamblului de baterii, respectiv câtă capacitate de înmagazinare de energie electrică mai are un acumulator.

T

  • Type 1 / J1772 = Conector dedicat încărcării automobilelor electrice din primele generații. Folosește întotdeauna curent alternativ (AC în Engleză sau CA în Română).
  • Type 2 / Mennekes = Conector dedicat încărcării automobilelor electrice care a înlocuit, treptat, Type 1. Se regăsește pe majoritatea automobilelor electrice pentru încărcarea semi-rapidă, folosind curent alternativ (AC în Engleză sau CA în Română).
  • Trickle Charging = Încărcare lentă, de obicei la o priză oarecare, care apare în situația în care bateria este plină sau aproape plină. În această situație viteza de descărcare (naturală) a bateriei de acumulatori este compensată de viteza de încărcare (de regulă sunt valori extrem de reduse de pierdere, respectiv consum de electricitate).

W

  • WLTP = Nouaprocedură de testare realistă a vehiculelor ușoare armonizate la nivel mondial. Ciclul WLTP care înlocuiește test-ul european al ciclului de conducere (NEDC) este dezvoltat folosind date despre conducere reală, colectate din întreaga lume și prin urmare, reprezintă mai bine profilurile de conducere cotidiene. Este împărțit în patru părți și fiecare parte conține o varietate de faze de conducere și frânare.

Z

  • ZTEV = Vehicul cu emisii poluante de evacuare zero

Greșeli comune

Una dintre greșelile comune este încurcarea kW cu kWh și invers. Adică majoritatea oamenilor confundă puterea (kW) cu cantitatea (kWh) în expresii precum „Mașina mea a consumat 20 kW până la mare.” Este similar cu momentul când cineva ar confunda km cu km/h și ar spune că „De la punctul A la punctul B sunt 100 km/h.”

Adăugarea unei cifre alături de kW se face numai atunci când se vorbește despre puterea de încărcare sau despre puterea unui motor electric, în timp ce adăugarea unei cifre alături de kWh se face numai atunci când este vorba despre cantitatea de energie consumată sau stocată.

Un alt exemplu a-l unei greșeli comune este reprezentată de confundarea puterii motorului cu puterea de încărcare, ambele fiind exprimate în kW. Spre exemplu, Nissan Leaf are 110 kW puterea motorului, echivalent cu 150 CP și ansamblul de baterii se încarcă cu până la 40 kW, iar capacitatea bateriei este de 40 kWh.