Programul RABLA 2025
Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a anunțat suspendarea lansării sesiunii programelor de finanțare până la formare noului Guvern. Află mai multe aici:
Prin Programul RABLA 2025 – 2030, Guvernul susține reducerea emisiilor poluante prin înnoirea parcului auto din România. Programul RABLA este structurat din: RABLA Clasic și RABLA Plus.
Noutatea din acest an, este reprezentată de faptul că persoanele fizice și juridice interesate de programul Rabla trebuie să se înscrie în aplicația gestionată de Administrația Fondului pentru Mediu (AFM).
Prin Programul Rabla 2025 se acordă un ecotichet cu o valoare între 10.000 lei – 37.000 lei la achiziționarea unui autovehicul nou (exclus Diesel), mai puțin poluant și eficient din punct de vedere energetic, în schimbul predării spre casare (distrugere) și radierii din evidențele de circulație a unui autovehicul uzat cu o vechime egală sau mai mare de 8 ani, înmatriculat în Romania.
Autovehiculul nou achiziționat cu sistem de propulsie pe benzină sau hibrid trebuie să aibă un nivel de emisii de maximum 145g CO2/km în regimul de măsurare mixt WLTP iar autovehiculul nou achiziționat cu sistem de propulsie plug-in hibrid trebuie să aibă un nivel de emisii mai puțin de 80g CO2/km în sistem mixt WLTP.
Persoanele fizice pot solicita maximum 2 ecotichete în cadrul unei sesiuni de înscriere, câte unul pentru fiecare autovehicul nou ce urmează a fi achiziționat.
Valoarea ecotichet-ului, în programul Rabla 2025, diferă în funcție de sistemul de propulsie al mașinii nou achiziționate, astfel:
- 10.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC), exclus Diesel, dacă valoarea de achiziție nu depășește 60.000 euro, cu TVA inclus;
- 12.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid, exclus Diesel, dacă valoarea de achiziție nu depășește 60.000 euro, cu TVA inclus;
- 15.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie plug-in hybrid, dacă valoarea de achiziție nu depășește 70.000 euro, cu TVA inclus;
- 37.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen, dacă valoarea de achiziție nu depășește 70.000 euro, cu TVA inclus.
- 120.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie plug-in hibrid sau pur electric, pentru instituțiile publice și unitățile administrativ-teritoriale. Este interzisă achiziționarea autovehiculelor noi cu sistem de propulsie termică de către instituțiile publice și unitățile administrativ-teritoriale.
Condiții de casare pentru a beneficia de Programul RABLA 2025
Pentru a fii eligibil în Programul RABLA autovehiculul uzat trebuie să îndeplinească condițiile de mai jos.
Casare în centru autorizat
Casarea trebuie realizată după începerea Programului RABLA, doar în rețeaua de centre autorizate Remat.
Vechime mai mare de 8 ani
Vehiculul uzat/casat trebuie să aibă o vechime egală sau mai mare de 8 ani.
Să fie integrală
Vehiculul trebuie să conțină componentele esențiale funcționării: motor, caroserie, roți etc.
Programul Rabla pentru Persoane Fizice
Pentru înscrierea în Programul Rabla, pentru solicitantul persoană fizică, sunt necesare următoarele documente:
- cererea de finanțare prevăzută în anexa nr.3 la ghid, descărcată din aplicație, completată prin tehnoredactare și reîncărcată în aplicație fără semnătură;
- actul de identitate care atestă identitatea și domiciliul/reședința în România, eliberat de către autoritățile române, în termen de valabilitate la momentul înscrierii;
- certificatul de atestare fiscală privind obligațiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanțelor, nu mai vechi de 90 de zile la momentul înscrierii în program;
- certificatul de atestare fiscală privind impozitele și taxele locale și alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială își are domiciliul/reședința, nu mai vechi de 30 de zile la momentul înscrierii în program.
Pașii de înscriere sunt:
1. Creare cont în aplicație și autentificare;
2. Selectare opțiune de depunere cerere nouă;
3. Alegere sesiune aferentă programului de finanțare;
4. Completare cerere de finanțare;
5. Încărcare documente pentru etapa a doua.
La finalizarea procesului de înscriere a solicitantului în Program, aplicația generează automat un număr de înregistrare și rezervă valoarea ecotichetelor solicitate până la concurența bugetului alocat sesiunii de înscriere.
Înscrierea solicitanților, persoane fizice, în Program include următoarele activități:
- publicarea pe pagina de internet a AFM a informațiilor necesare demarării sesiunii de înscriere a solicitanților;
- încărcarea în aplicație a documentelor în vederea înscrierii;
- selectarea unui producător validat, prin intermediul aplicației;
- aprobarea/respingerea documentelor încărcate în aplicație, de către producătorii validați selectați;
- comunicarea rezultatelor procesului de analiză solicitanților;
- contestarea rezultatelor de către solicitanți, după caz.
Programul Rabla pentru Persoane Juridice
Pentru înscrierea în Programul Rabla, pentru solicitantul persoană Juridcă, sunt necesare următoarele documente:
(1) Dosarul de finanţare trebuie să cuprindă următoarele documente:
- cererea de finanţare, completată integral prin tehnoredactare, semnată olograf sau cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere, conform Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE, de către reprezentantul legal sau de către împuternicitul acestuia;
- certificatul de cazier fiscal, emis pe numele solicitantului, persoană juridică, de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, nu mai vechi de 30 de zile la momentul înscrierii în program;
- certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului persoană juridică de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, nu mai vechi de 30 de zile la momentul înscrierii în program;
- certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului, persoană juridică, de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are sediul solicitantul, nu mai vechi de 30 de zile la momentul înscrierii în program;
- certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile la Fondul pentru mediu, emis pe numele solicitantului, persoană juridică, de către AFM, nu mai vechi de 30 de zile la momentul înscrierii în program.
(2) În cazul certificatelor de atestare fiscală emise în format electronic vor fi încărcate în aplicaţie fişierele recepţionate, cu semnătura digitală a instituţiei emitente, astfel cum au fost emise şi transmise solicitantului.
Înscrierea solicitanților, persoane juridice, în Program include următoarele activități:
- AFM demarează sesiunea de înscriere a solicitanţilor, persoane juridice, în aplicaţie la data menţionată în dispoziţia preşedintelui AFM.
- Înscrierea solicitantului se face prin încărcarea în aplicaţie a documentelor prevăzute la art. 21. (3) Înscrierea solicitantului în program se consideră finalizată în momentul în care a fost îndeplinită cerinţa prevăzută la alin. (2), după parcurgerea tuturor paşilor din aplicaţie, şi după exprimarea acordului privind acceptarea declaraţiilor implicite şi a termenilor şi condiţiilor de utilizare a aplicaţiei.
- La finalizarea procesului de înscriere în program a solicitantului, persoană juridică, conform alin. (3), aplicaţia generează automat un număr de înregistrare şi rezervă valoarea ecotichetelor solicitate până la concurenţa bugetului alocat sesiunii de înscriere.
O persoană juridică are posibilitatea de a solicita mai multe ecotichete printr-o singură cerere de finanțare.
*Pentru mai multe detalii și informații despre Programele Rabla Clasic și Rabla Plus, consultați website-ul Administrației Fondului pentru Mediu (AFM).
Tags:
Rabla Autovehicule 2025 - 2030,
Administrația Fondului pentru Mediu,
AFM,
Rabla 2025,
Programul Rabla 2025,
Rabla,
Rabla Clasic,
Rabla Plus