Q&A Încărcare automobile plug-in hybrid și electrice


Q & A

Încărcare automobile plug-in hybrid și 100% electrice.

Unde încărcăm un automobil electric?

Încărcarea automobilelor electrice poate fi efectuată la domiciliu, într-o parcare de companie sau la stațiile publice de încărcare.

  • Reîncărcare la domiciliu sau sediul privat: dacă vă doriți confortul de a deține o stație de încărcare, fiind întotdeauna disponibilă, puteți alege instalarea unui astfel de produs, acasă, la bloc sau în parcarea de la locul de muncă. Instalarea stațiilor electrice de încărcare este efectuată de o echipă de consultanți și tehnicieni de la unul din furnizorii și operatorii specializați, care te vor ghida prin proces, de la alegerea stației de încărcare de acasă, cea mai potrivită pentru nevoile dvs., până la instalarea acesteia. De asemenea, este oferită și asistența tehnică pentru stația de încărcare.
  • Reîncărcare publică: când vă aflați în deplasare, vă puteți baza pe stațiile de încărcare publice, acestea se află în orașe, pe străzi și șosele. Pentru a utiliza stațiile de încărcare, eveți nevoie doar de un card sau de aplicația unuia dintre furnizorii/operatorii de servicii de reîncărcare, la fel ca atunci când alegem un furnizor de servicii pentru smartphone. De asemenea, efortul depus de către entitățile din sfera mobilității electrice este unul semnificativ, cu scopul de a deservi cât mai bine clienții și de a dezvolta în viitor, noi tehnologii și soluții integrate optime, pentru actuala tendință.

Câteva recomandări pentru cele mai utile aplicații de încărcare publică pentru România și Europa:

De ce avem nevoie pentru încărcarea bateriei?

Pentru a încărca automobilul la o stație de încărcare la domiciliu, ai nevoie de:

  • Cablu de încărcare (încărcarea se efectuează și la o priză domestică);
  • Punct de încărcare instalat (stația de încărcare privată);
  • Cardul sau aplicația dedicată pentru a activa încărcarea (în funcție de tipul și modelul stației).

Pentru a încărca vehiculul la staţii publice de încărcare, sunt necesare:

  • Cablu de încărcare (după caz);
  • Punct de încărcare (stație publică de încărcare);
  • Aplicația/Aplicațiile, dispozitiv sau modalitatea de plată (plata poate fi realizată prin card sau aplicație, în funcție de furnizorul de servicii ales).

*(La finalul fiecărei încărcări, recomandăm verificarea închiderii sesiunii de încărcare)

Care este prețul stațiilor electrice AC (curent alternativ) și DC (curent continuu) și de unde se achiziționează?

  • Prețurile stațiilor electrice variază semnificativ în funcție de putere, de tipul stației, caracteristici tehnice, performanțe etc., (interval de preț cuprins între 500 – 10.000 Euro);
  • Regăsiți numeroși producători/distribuitori/furnizori și operatori pe piața din România sau direct de la importatori, agenți, dealeri auto autorizați cât și prin intermediul Lectrix.

Este necesară descărcarea completă a bateriei înainte de încărcare?

Nu, nu este necesar să efectuați descărcarea completă a bateriei și apoi să o încărcați complet. Pentru bateriile actuale de litiu-ion utilizate pentru vehicule, cele mai utile și des întâlnite sesiuni de încărcare sunt cele parțiale scurte.

Majoritatea automobilelor electrice permit încărcarea parțială în reprize scurte. Timpii de încărcare în aceste cazuri este relativ chiar foarte scurt.

Cum monitorizăm de la distanță dacă automobilul se încarcă?

Puteți monitoriza statusul încărcării cu aplicația furnizorului/operatorului pe care l-ați ales pentru încărcare, dacă funcția este disponibilă.

E posibil să rezervi o stație de încărcare?

Da, anumiți furnizori/operatori oferă un serviciu de rezervare prin intermediul aplicației pentru a asigura disponibilitatea stației de încărcare la sosirea unui utilizator. Sau vă întreptați direct către o stație de încărcare pentru a vedea dacă este liberă, pentru a porni sesiunea de încărcare.

În numeroase cazuri, stațiile pot fi ocupate de mai multe autovehicule în același timp.

Unde pot găsi o hartă a stațiilor de încărcare disponibile?

Serviciile de încărcare întâlnite pe drumurile publice sunt oferite de diferiți furnizori/operatori de servicii pentru mobilitate. Fiecare operator permite clienților să vizualizeze infrastructura de încărcare a rețelei lor pe web-site-ul societății sau pe aplicația dedicată. În majoritatea cazurilor, este posibil să verificați statusul cât și starea punctelor de încărcare, pe scurt dacă acestea sunt disponibile, rezervate, ocupate, care este tipul până când stația va fi liberă, în curs de instalare sau reparație.

Care sunt timpii de așteptare pentru a finaliza o încărcare?

Timpii de încărcare depind și sunt influențați de puterea de încărcare a stației (kW), puterea maximă acceptată de încărcătorul de bord al automobilului, tipul de cablu utilizat și desigur, de capacitatea de stocare a ansamblului de baterii, de la bord cât şi de nivelul de încărcare.

De obicei, pentru un vehicul mediu cu o baterie de 40 – 60 de kWh sunt necesare:

  • 12 – 24 ore media de încărcare la domiciliu (AC cu o putere 2.3 kW)
  • 2 – 24 ore de încărcare la stațiile de încărcare mai rapide (AC cu putere cuprinsă între 3,7 și 22 kW)
  • 10 – 90 de minute la stațiile de încărcare rapide (DC cu putere cuprinsă între 50 kW și 200+ kW).

Încărcare la domiciliu: ce variantă este mai potrivită, un punct dedicat de încărcare sau o priză de perete?

O stație de încărcare dedicată asigură o siguranță maximă și oferă clienților funcții suplimentare în comparație cu o priză simplă, acestea sunt:

  • Urmărirea consumului și costul tarifelor,
  • Posibilitatea de a regla puterea de încărcare utilizată (de exemplu, prin reducerea puterii pentru a vă asigura că alte aparate de uz casnic pot fi utilizate în același timp),
  • Posibilitatea de a programa încărcarea de la distanță, pe baza costului orar al energiei electrice sau a altor necesități, atunci când sistemul de reglementare permite acest lucru
  • Informații în timp real privind statusul de încărcare,
  • Optimizarea încărcării coordonate cu energia electrică generată de instalația fotovoltaică proprie a utilizatorului la domiciliu,
  • Timpii de încărcare semnificativ mai mici.

Câte tipuri de cabluri există?

Cablul livrat împreună cu automobilul dvs. electric va avea un conector care permite conectarea la priza de alimentare sau la priza de mașină și la un conector de tipul dat, care permite proprietarului să se conecteze la priza stației de încărcare în AC sau DC pentru conectarea la prizele de infrastructură ale încărcătorului:

  • Mod 1 și Mod 2 (Priză “Shuko”)
  • Mod 3 (Priză tip 2 și tip 3)

Cablul cu priză de tip 2, denumit și “Mennekes”, este acum utilizat pe scară largă în Europa. Încarcă automobilele în curent alternativ monofazat 2,3 kW – 7,4 kW sau trifazat până la 22kW la priza de încărcare și până la 50kW prin conectorul de pe cablul conectat atașat la infrastructura de încărcare.

Așa-numita priză și cablu 3A de tip “Scame” sunt acum utilizate doar pentru vehicule ușoare, cum ar fi scutere și micro vehicule, și se poate încărca în regim monofazat la o putere maximă de 3,7 kW.

În Statele Unite și Japonia, încărcarea în AC se realizează prin cabluri atașate la infrastructura de încărcare. Prin urmare, cablul va avea un conector pe care clientul îl va introduce la intrarea automobilului. Conectorul este un tip 1, așa-numitul “Yazaki” sau j1772 (Type 1) și încarcă autovehiculul în curent alternativ monofazat, la o capacitate maximă de încărcare de 7,4 kW.

Pentru încărcarea cu curent continuu ,,DC”, cablurile sunt atașate la infrastructura de încărcare, iar conectorii acestora sunt după cum urmează:

  • Modul 4 – Conectorul CHAdeMO
  • Modul 4 – Conector CCS 1 COMBO1 și CCS2 COMBO2 (sistem combinat de încărcare)

Tipul de cablu/conector CHAdeMO este cel mai comun standard pentru încărcarea rapidă în ,,DC” și este utilizat, de exemplu, pentru vehiculele Japoneze precum Honda, Lexus, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Subaru, Suzuki, Toyota.

În prezent acesta încarcă pe infrastructura internațională de încărcare rapidă, la o putere cuprinsă între 50 kW – 100 kW, dar ar putea să încarce la rate de putere chiar mai mari.

Cablul CCS2 COMBO2 este utilizat de unii producători europeni de automobile, cum ar fi BMW și Volkswagen, în timp ce cablul CCS1 COMBO1 este utilizat în principal de producătorii auto americani. Cablul CCS2 COMBO 2 permite atât încărcarea rapidă în curent continuu, cât și încărcarea lentă în curent alternativ și este instalat în prezent pe infrastructura internațională de încărcare rapidă în curent continuu, la o putere cuprinsă între 50 kW – 200+ kW, dar poate încărca la niveluri de putere chiar mai mari. Acesta încarcă în curent alternativ cu aceleași niveluri de putere ca cele descrise anterior pentru standardul de tip 2. Constructorii de automobile aleg limita de putere care trebuie aplicată.

În plus, există un standard ad-hoc utilizat numai de Tesla cu un singur conector de tip 2 atât pentru încărcarea în curent alternativ, cât și pentru încărcarea în curent continuu. Atunci când este utilizat în curent continuu, acesta încarcă exclusiv cu superîncărcătoarele Tesla pe baza unui protocol brevetat.

Încărcarea publică: cum ne dăm seama unde să încărcăm automobilul în funcție de conector?

Primul pas este să verificați compatibilitatea prizei auto cu standardul stației de încărcare. La achiziționarea unui automobil, fiecare producător furnizează unul sau două cabluri, care pot fi utilizate pentru prizele corespunzătoare la stațiile de încărcare.

Încărcare publică: de unde achiziționez un cablu de încărcare?

Automobilul electric achiziționat sau închiriat este întotdeauna echipat cu un cablu de încărcare. Dacă conducătorul dorește să achiziționeze un alt cablu, compatibil cu alte prize, îl poate cumpăra online de la diverși producători/distribuitori/furnizori sau de la importatori, agenți, dealeri auto autorizați cât și prin intermediul Lectrix. Prețurile variază semnificativ în funcție de putere, de tipul cablului, caracteristici tehnice, performanțe etc., (interval de preț cuprins între 100 – 500 Euro).